Roberto Echaurren MATTA (1911-2002)
Dispelling a Nude
Huile sur toile
Signée en bas, vers la droite
Contresignée, titrée et datée au dos
Exécutée en 1968
64 x 88cm (25 1/5 x 34 2/3 inches)
Provenance :
Iolas Gallery, New York
Court Gallery, Copenhagen
Collection privée
Puis par descendance
Bibliographie :
’81 / I Giorni e gli Artisti, Texte de Roberto Sanesi, n° 133, reproduit
Expositions :
Baukunst, Cologne, Der Geist Des Surrealismus, octobre-novembre 1971
Matta est un des rares artistes qui aient su maintenir la vivacité révolutionnaire du Surréalisme en la projetant dans la forme de l’Expressionnisme abstrait. Le peintre d’origine chilienne y ajoute une critique politique virulente de la modernité technologique de l’après-guerre, visible dans les thèmes et les éléments, parfois très sexuels, de ses œuvres. Cette huile sur toile, conservée dans la même collection privée depuis les années 70, exprime ses recherches formelles dans une rare sobriété de composition et de tons, blanc, noir et gris, qui structurent l’espace et les figures. Malgré un titre évocateur, traduit par « la dissipation du nu », on cherchera vainement à distinguer un sujet, ici prétexte à une écriture automatique et à une décomposition des figures. Ces formes fluides rehaussées de blanc, créant dans cette œuvre une lumière très rare chez Matta, deviennent abstraites et se dissolvent dans l’environnement, un fond éthéré en nuances de gris sur lequel le dessin tranche en noir franc. Le non-sujet de cette toile et son absence de couleurs sert alors le rythme que Matta donne à l’espace, jusqu’à la signature, pictogramme abstrait, qui devient en soi élément de l’œuvre.
Roberto Echaurren MATTA (1911-2002)
Dispelling a Nude
Oil on canvas
Signed at the bottom, towards the right
Signed, titled and dated on the reverse
Executed in 1968
64 x 88 cm (25 1/5 x 34 2/3 inches)
Provenance:
Iolas Gallery, New York
Court Gallery, Copenhagen
Private collection
Thence by descent
Literature:
’81 / I Giorni e gli Artisti, Text by Roberto Sanesi, no. 133, illustrated
Exhibited:
Baukunst, Cologne, Der Geist Des Surrealismus, October-November 1971
Matta is one of the few artists who knew how to maintain the revolutionary vivacity of Surrealism by projecting it into the dynamics of Abstract Expressionism. The artist, of Chilean origin adds a virulent political criticism of the technological modernity of the post-war period, visible in the themes and elements, sometimes very sexually charged, of his works. This oil on canvas, in the same private collection since the 1970s, expresses his formal research in a rare sobriety of composition and tones, white, black and grey, that structure the space and figures. In spite of an evocative title, one can seek in vain to distinguish a subject, a mere expression of automatic writing (L’Ecriture Automatique) and a deconstruction of the figure. These fluid shapes enhanced with white, fill the surface of this work with an extraordinary light, so rare in the artist’s work. Thus, they become abstract and dissolve in the environment, an ethereal background in shades of grey into which the drawing cuts slices of pure black. The non-subject of this work and its absence of colours serves the rhythm that Matta gives to the space, including his signature, an abstract pictogram, which becomes a full element of the work.
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